Marian synnyttämisen aika
Luukkaan jouluevankeliumi puhuu aika arkisista asioista, meillekin tutuista. Joosef lähti Betlehemiin “yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika…”
Nykyihminen osaa laskea päivät tarkemmin kuin Maria ja Joosef. Milloin on teidän vauvanne laskettu aika? Myös mies on oppinut ymmärtämään odotusajan vaiheita.
Joosefin isäntaidoista ei tiedetä paljoa. Matteuksen mukaan Joosef oli ujohko mies. Hän häkeltyi, kun huomasi, että kihlattu yllättäen odotti vauvaa. “Ennen kuin heidän liittonsa oli vahvistettu, kävi ilmi, että Maria, Pyhän Hengen vaikutuksesta, oli raskaana.”
Oli siinä ihmettelemistä. Mahdettiin miettiä, mistä kaikki oikein sai alkunsa.
* *
Martti Lutherin mielestä Marian synnyttämisen aika määräsi ihmiskunnan historiaa melkein alusta alkaen. Jo syntiinlankeemuksen jälkeen alkoi “naisen siemenen” odottaminen. Jumala sanoi Käärmeelle: “Minä panen vihan sinun ja naisen välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille: ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi.” (1. Moos. 3:15)
Luther väittää, että kun Käärme eli Perkele kuuli tämän uhkauksen, hän alkoi pelätä maailman kaikkia nuoria naisia. Kenen naisen siemenestä syntyisi se ihminen, joka tulisi murskaamaan Paholaisen pään? Vihollisen piti koko ajan olla varuillaan naisten suhteen. Hermostuneena piti epäillä jokaista raskaaksi tullutta, tarkkailla levottomana “synnyttämisen aikoja”. Kenestä Kristus syntyisi?
* *
Kristityille Marian synnyttämisen aika on armon alkamisen aika. Armon ajassa on kaksi ihmeellistä, mutta iloista piirrettä.
Ensiksi. Kukaan ei voinut etukäteen tietää, milloin armon aika alkaisi. Omien lastensa syntymää ihminen voi – ainakin vähän – suunnitella ja laskea, mutta Jumalan Poika syntyi tähän maailmaan silloin, kun Jumala halusi. Kristus syntyy meidän sydämeemme silloin, kun Jumala tahtoo. Jumalan ajat eivät ole ihmisen määrättävissä. Armo ei ole ihmisen otettavissa. Armo on puhdas lahja.
Toiseksi. Vaikka armon aika on käsittämätön, se on iloista aikaa. Perkelettä armon aika pelottaa. Ihmiselle armon ajan odotus on ilon odottamista. Perkeleelle armon ajan alku on kaiken loppu, ihmiselle kaiken alku. Juuri tämä ero tekee Marian synnyttämisen ajasta iloisen. Paha saa palkkansa, niin että “pää murskautuu”. Ihmiset pääsevät vaivoista, ilo alkaa.
Marian synnyttämisen aika on siis iloisen ajan alku. Paholainen on pantu viralta. Ja vaikka hän vielä kiemurtelee ja kiusaa, Jumala itse on tullut meidän keskellemme.
On siis syytä miestenkin ryhdistäytyä joulun viettoon, kunnioittaa Mariaa ja muita naisia. Ihmeellisiä asioita heidän kauttaan on tapahtunut.
Iloista joulua toivoo
Eero Huovinen