Euangelium benedictum. Siunattu evankeliumi. Katolisuus ja luterilaisuus Jeesuksen sanoman jäljillä. Toim. Timo Junkkaala. Kauniainen 2013. S. 120-135.
Tämän kirjoituksen otsikko eli kysymys siitä, kuka paavi on, tulee ymmärtää ensi sijassa periaatteelliseksi eli sanan parhaassa mielessä teoreettiseksi ongelmaksi. Tarkoitus on selvittää, millainen uskonnollinen asema ja merkitys paavin viralla luterilaisen uskonkäsityksen kannalta on. Kysymys on siis enemmän paaviudesta kuin yksittäisistä paaveista.
Näkökulmani on siis tietoisesti rajattu, nimittäin luterilainen. Tämän horisontin valinta ei kuitenkaan ole mielivaltainen. Yhtäältä elämme maassa, jossa lähes kaikki ihmiset ovat sitoutuneet luterilaiseen kristinuskontulkintaan. Toisaalta kuitenkin isämme ja äitimme kuuluivat miltei 400 vuoden ajan kirkkoon, jota johti paavi. Ei siis ole turhaa eikä luterilaisuuden vastaista syventyä miettimään periaatekantaamme tähän koko roomalaiskatolista maailmaa johtavaan mieheen. Mikä on siis luterilainen kanta paaviuteen?
Rooman kirkon jäsenille asia on ainakin periaatteessa selvä. Paavi on Pyhä Isä, apostoli Pietarin oikea seuraaja, Kristuksen maanpäällinen sijainen, erehtymätön uskonopin ja moraalin opettaja, Jumalan palvelijain palvelija, ylimmäinen pappi (Summus pontifex).
Luterilaisille on sen sijaan aina ollut vaikeata määritellä suhteensa paaviin. Hankaluudet alkoivat jo uskonpuhdistuksen aikana. Luther oli kahlitsematon kriitikko. Yhtäältä hän kyllä toivoi sovintoa paavin kanssa, mutta toisaalta hän samaan aikaan häpeämättömästi solvaili paavia. ”Elävänä minä olen sinulle rutto, mutta kuollessani tulen olemaan kuolemasi, senkin paavi!”
Tunnettua on, että Luther nimitti paavia Antikristukseksi, pahimmalla mahdollisella luonnehdinnalla. Kaikkiin kirkollisiin väärinkäytöksiin syypäänä oli perimmältään paavi. Hän oli Vasta-Kristus, Vapahtajan Vastustaja.
Jos me nykyään haluamme olla luterilaisia ja liittyä Lutherista alkunsa saaneeseen uudistusliikkeeseen, joudumme pakosta jotenkin ottamaan kantaa myös siihen, onko paavi mielestämme edelleen Antikristus vai onko meidän syytä muuttaa kantaamme. Tähän kysymykseen voidaan vastata vain, mikäli ensin tiedetään, mitä Luther paavin arvostelullaan viime kädessä tarkoitti.
2. Torjuiko Luther paavin periaatteessa vai kirkollisten väärinkäytösten vuoksi?
Lutherin kantaa paaviuteen on yleensä tulkittu kahdella eri tavalla.
Yhtäältä on väitetty, että uskonpuhdistaja torjui paavin valta-aseman kokonaan, siis ilman muuta ja sellaisenaan. Kristillisessä kirkossa ei tarvita minkäänlaista paavia eikä yleensäkään sellaista yhtä kirkonmiestä, joka johtaisi kaikkia maailman uskovia.
Toisaalta on ajateltu, että Lutherin arvostelu kohdistui enemmän historiallisiin väärinkäytöksiin, ei niinkään paavin virkaan sinänsä. Esimerkiksi meillä Suomessakin tunnettu katolinen tutkija Peter Manns ilmaisee asian näin: ”Paavi… ei ole Antikristus pelkän valta-asemansa takia, vaan koska hän käyttää sitä väärin vastustaen Jumalaa ja tunkien hänet pois ja asettuen hänen sijaansa.”
On epäilemättä totta, että paavia aikoinaan nimitettiin Antikristukseksi sen vuoksi, että hän joko aiheutti tai salli kirkollisen vallankäytön turmeltumisen. Luterilaisista tunnustuskirjoista käy kiistatta ilmi, että niin Lutherin kuin Melanchthonin kritiikki kohdistuu suurelta osin siihen tosiasiallisesti vääristyneeseen toimintatapaan, joka oli uskonpuhdistusajalle ominaista.
Melanchthon korostaa kirjoituksessaan ”Paavin vallasta ja johtoasemasta” juuri tätä näkökulmaa: ”Koska asiat ovat tällä kannalla, kaikkien kristittyjen tulee varoa osallistumasta… paavin jumalattomaan oppiin.” Paaville ei pidä olla kuuliainen, koska hänen ”erehdyksensä” ovat ”ilmeiset”.[1] Vaikka Lutherin arvostelu onkin periaatteellisempaa, hänenkin kritiikkinsä suuntautuu niihin väärinkäytöksiin, joiden ”todisteena ovat kaikki hänen bullansa ja kirjansa”.
Roomalaiskatolisen ja luterilaisen kirkon keskinäisen lähentymisen kannalta on tärkeää tietää, hylätäänkö paavin virka kokonaan vai arvostellaanko sitä vain sen vuoksi, että joku yksittäinen paavi hoitaa virkaansa väärin tai huonosti.
Mikäli paavius torjutaan jo kättelyssä, on yhteisymmärrykseen vaikea päästä. Jälkimmäisessä tapauksessa sopu kirkkojen välillä on sen sijaan paljon helpompi solmia. Jos erimielisyys koskee vain itsessään oikean viran epäonnistunutta hoitoa, ei tällaisesta seikasta voi tulla periaatteellista riitaa eikä erottavaa tekijää kirkkojen välille. Vanha sananlasku ilmaisee tämän: Väärinkäyttö ei kumoa oikeaa käyttöä (abusus non tollit usum).
On kuitenkin ilmeistä, että uskonpuhdistajien arvostelu suuntautui myös paavin viran perimmäiseen olemukseen ja sen valta-aseman perusteisiin. Luther sanoo tämän sumeilematta: ”Pyhä kristillinen kirkko säilyy ilman tuommoista päätäkin ja olisi säilynyt vielä paremmin, jollei Perkele olisi moista päätä keksinyt pystyttää. Paaviudesta ei kirkolle ole hyötyä, sillä se ei hoida mitään kristillistä virkaa. Kirkko siis varmasti pysyy voimassa ilman paavia.”
Kun lähemmin tarkastellaan uskonpuhdistajien kritiikin sisältöä, on helppo havaita, mihin arvostelun kärki kohdistuu. Ratkaisevaa ei ole, onko paavilla yleensä jokin valta-asema, vaan olennaista on, mihin tämä valta voi perustua. Reformaattorien pääväite kuuluu: paavin johtoasema ei perustu jumalalliseen oikeuteen eli – teologien kielellä – se ei ole iure divino.
Luther ilmaisee kantansa esimerkiksi Schmalkaldenin uskonkohdissa seuraavasti: ”Paavi ei ole iure divino eli Jumalan sanan perusteella koko kristikunnan pää, sillä tämä arvo kuuluu yhdelle ainoalle, nimittäin Jeesukselle Kristukselle. Paavi on ainoastaan Rooman seurakunnan piispa ja kirkkoherra…”
Melanchthonin näkemys nojaa samaan perusteluun: ”Ensiksi siis evankeliumiin perustuen osoitamme, ettei Rooman piispa ole iure divino muiden piispojen eikä kirkkoherrojen yläpuolella.”
Mutta mitä uskonpuhdistajat tarkoittavat sanoessaan, ettei paavius perustu jumalalliseen oikeuteen? Asian ymmärtämiseksi on viitattava kahteen pääseikkaan.
Kun uskonpuhdistajat vetoavat ”Jumalan sanaan” ja ”evankeliumiin”, he epäilemättä käyttävät näitä käsitteitä niiden laajassa merkityksessä. Näkemys, että paavin valta perustuisi jumalalliseen oikeuteen, on ristiriidassa koko kristillisen uskon kanssa.
Luther ja kumppanit eivät siis pyrkineet etsimään arvostelulleen tukea vain jostain yksittäisestä raamatunkohdasta, vaan he vetosivat koko kristilliseen oppiin. On tuskin sattuma, että Schmalkaldenin opinkohtien jakso paaviudesta on alaluku suuremmasta kokonaisuudesta, jonka aiheena on ”Jeesuksen Kristuksen virka ja tehtävä: meidän lunastuksemme”. Varsinkin Lutherin perustelut nojaavat ratkaisevasti oppiin Kristuksesta (eli kristologiaan) ja vanhurskauttamisoppiin. ”Kristikunnan pään” asema kuuluu vain ”yhdelle ainoalle, nimittäin Jeesukselle Kristukselle”. Paavi on kuitenkin ”asettanut ja korottanut itsensä Kristuksen yläpuolelle ja häntä vastaan”.
Kristologiaan kytkeytyy välittömästi myös vanhurskauttamisoppi, siis se opinkohta, jonka mukana kristillinen kirkko seisoo tai kaatuu. Koska Kristuksessa on ”kaikki, mitä tarvitaan autuuteen”, ei ole tarpeen ja on jopa turmiollista alistua paavin johtoasemaan. Paavin ylivalta tuhoaa Kristuksen suorittamaa lunastusta koskevan ”pääopinkohdan”.
Toinen periaatteellinen seikka, johon uskonpuhdistajien harjoittama arvostelu liittyy, on kysymys kirkollisen viran olemuksesta ja tehtävästä. Paavin virka ei reformaattorien mielestä perustu Kristuksen asetukseen. Paavi ei ole ”ylin iure divino eli Jumalan käskyn perusteella”. Hänen valta-asemaansa ei voida hyväksyä, ”koska Jumala ei ole sitä säätänyt eikä käskenyt”. Kysymyksessä on valta, joka on ”ihmisten keksimä, sitä ei Jumala ole käskenyt”. Näiden perustelujen luonne ymmärretään oikein vain, mikäli niitä tarkastellaan laajemmin virkaopin ja sakramenttiopin valossa. Uskonpuhdistajien mielestä paavin virka ei nojaa Kristuksen erityiseen asetukseen kuten sakramentit tai sanan virka.
Paaviuden kritiikin perimmäinen luonne – ja myös ekumeeniset mahdollisuudet – avautuvat oikein, kun tämä laajempi virkaopillinen yhteys otetaan huomioon.
Jo edellä esitetyt lainaukset Lutherilta ja Melanchthonilta osoittavat, millaiseen virkateologiseen kokonaisuuteen kysymys paaviudesta kuuluu. Samalla kun he torjuvat paavin johtoaseman, samalla he – itsestäänselvästi – myöntävät, että hän on osallinen kirkon virasta. Vaikka paavin ylivalta hylätään, ei paavi kuitenkaan ole uskonnollisesti tarpeeton tai työtön häirikkö.
Voidaan siis sanoa, että reformaattorien kritiikki kohdistuu tarkasti nimenomaan paavin valta-asemaan ja sen perusteluihin, mutta ei summittaisesti siihen virkaan, joka hänelle väärinkäytöksistä huolimatta on annettu. Lutherin mielestä ”paavi on … Rooman seurakunnan piispa” ja hänet on sen vuoksi rinnastettava ”muihin piispoihin”. Luther vaatii, että piispojen olisi voitava puhutella paavia ”veljeksi” ja ”elää hänen rinnallaan kristittyinä kuten veljet ja kumppanukset”.
Luterilainen traditio siis pitää paavia piispana, yhtäältä vain piispana, toisaalta juuri piispana. Luterilaisuuden vastaus roomalaiskatoliselle kirkolle ei ole pelkkä jyrkkä ”ei”, vaan siihen sisältyy myös tietty myönteinen vaihtoehto, joka voi jopa purkaa vanhoja vastakkainasetteluja. Kun nimittäin paavin virka tulkitaan piispan viraksi, on perustellusti mahdollista sanoa, että paavi Rooman piispana hoitaa oikeaa ja aitoa piispan virkaa Kristuksen kirkossa. Tässä mielessä voidaan myös sanoa, että Rooman piispana hän on osallinen jumalalliseen oikeuteen perustuvista tehtävistä.
Teesini tässä kirjoituksessani onkin: vaikka yhtäältä paavin johtoasema ei perustukaan jumalalliseen oikeuteen, hän toisaalta hoitaa piispallisia tehtäviä, jotka ovat olemassa Kristuksen asetuksen perusteella eli iure divino. Vaikka tämä teesi ei tietenkään ratkaise paaviuden ekumeenista ongelmaa ja vaikka se vielä jättää vaikeimman ekumeenisen ongelman – paavin johtoaseman – avoimeksi, saattaa sillä silti olla merkitystä kirkkojen välisille suhteille, kuten seuraavassa pyrin osoittamaan.
Perinteinen luterilainen virkaoppi edellyttää, että kirkollinen valta (potestas ecclesiastica) on annettu koko kirkolle. Kristuksen opetuslapsilleen antama sanan valta ei kuulu millekään privaattiryhmälle eikä kenellekään yksityishenkilölle, vaan se kuuluu yhteisesti kaikille kirkon jäsenille. Tätä ”avainten valtaa” (potestas clavium) ei uskonpuhdistajien mukaan ole annettu ”yhdelle tietylle henkilölle”, vaan ”avaimet … kuuluvat kirkolle” (claves… ad ecclesiam pertineant).
Vaikka tämä kirkollinen valta ”ensi sijassa ja välittömästi” kuuluukin kokonaiskirkolle, virkaa hoitavat ja harjoittavat kuitenkin jumalallisen säätämyksen mukaan palvelusvirkaan (ministerium) kutsutut. Viran jumalallinen asetus siis edellyttää, että kirkossa on palvelusvirkaan kutsuttujen ja sitä hoitavien viranhaltijoiden ryhmä. Kirkollinen valta ”kuuluu” koko kirkolle, mutta sen ”harjoittaminen” annetaan virkaan kutsutuille ja vihityille.
Kirkon palvelusvirka on yksi, eivätkä sen hoitajat viran tai tehtävien olemuksen puolesta eroa toisistaan. ”Avaimet annetaan samalla tavalla (pariter) kaikille apostoleille ja kaikki apostolit lähetetään samalla tavalla.” Melanchthon kiinnittääkin huomiota tässä kysymyksessä vallitsevaan ekumeeniseen yhteisymmärrykseen: ”Ja kaikkien – myös vastustajiemme – tunnustuksen mukaan tämä valta on jumalallisen oikeuden nojalla yhteinen kaikille, jotka johtavat seurakuntia, nimitettäköön heitä sitten pastoreiksi, presbyteereiksi tai piispoiksi.”
Piispa on siis jumalallisen oikeuden nojalla osallinen siitä vallasta, jonka Kristus on uskonut koko kirkolle. Tätä tarkoittaa myös Augsburgin tunnustus sanoessaan: ”… evankeliumin mukaan, tai kuten on tapana sanoa, jumalallisen oikeuden mukaan (de iure divino), tämä tuomio- ja hallitusvalta kuuluu piispoille piispoina, ts. henkilöinä, joille on uskottu sanan ja sakramenttien virka.”
Piispan valta ei siis ole sisällöltään eikä olemukseltaan mitään muuta eikä toista kuin se valta, joka kuuluu koko kirkolle. Kutsumuksensa, valtuutuksensa ja vihkimyksensä perusteella piispa – ja pappi – kuitenkin poikkeaa muista kirkon jäsenistä; hänet on nimenomaisesti vihitty ja asetettu ”harjoittamaan” (exercere) kirkolle kuuluvaa valtaa. Vain tässä, mutta myös juuri tässä merkityksessä voidaan sanoa, että piispan virka nojaa jumalalliseen oikeuteen.
Sen sijaan piispan ja papin välillä ei ole vallankäytön perusluonteen kannalta mitään eroa. Molemmat toimittavat samaa sanan ja sakramenttien virkaa. Melanchthon ilmaisee tämän asian näin: ”Piispan ja papin välillä ei ole jumalalliseen oikeuteen perustuvaa eroa.”
Pappia ja piispaa ei kuitenkaan samaisteta. Heidän viroillaan on ”ero” (gradus), joka perustuu kirkon historian aikana syntyneeseen inhimilliseen ratkaisuun (humana auctoritas). Piispa toimittaa pappisvihkimyksen, vaikka tämä valta periaatteessa kuuluu myös pappisviralle. Piispan tehtävä on ”opin arvioiminen” ja kirkollisen tuomiovallan harjoittaminen eli hänelle kuuluu opetusvirka (magisterium) ja jurisdiktio.
Tämä eli aste-ero piispan ja papin välillä ei siis nojaa jumalalliseen oikeuteen, mutta silti klassinen luterilainen traditio noudattaa tätä varhaiskirkosta asti periytyvää käytäntöä.
Kun Melanchthon sanoo, että tämä ero perustuu ”inhimilliseen auktoriteettiin”, sitä ei pidä tulkita lyhytnäköisesti siten, että kirkko kulloisenakin aikana yhä uudelleen päättäisi ikään kuin puhtaan pöydän ääressä, miten esimerkiksi papiksivihkimisvaltaa käytetään. Inhimillinen traditio ei ole sama asia kuin turmeltunut traditio.
Inhimillisiinkin traditioihin voi sisältyä sellaista jatkuvuutta, jonka säilyttäminen aidosti vastaa ja ilmentää kirkon olemusta ja tehtävää. Luterilainen kirkko pitää historiallista piispuutta tärkeänä, koska se on saanut kristillisen uskon piispallista järjestystä noudattavan tradition välittämänä.
Melanchthonin tulkinta piispan ja papin suhteesta selittää hänen käsityksensä paaviudesta. Samoin kuin kirkon traditioon liittyen säilytetään piispan ja papin välinen ero, samoin paavilla voi olla inhimilliseen oikeuteen perustuva erityisasema, mikäli hän opettaa evankeliumin mukaisesti.
Tunnetussa lisäyksessään Schmalkaldenin opinkohtiin Melanchthon sanoo: ”Mutta paavista olen sitä mieltä, että jos hän sallii evankeliumin saarnan, niin mekin voimme rauhan ja yksimielisyyden vuoksi suostua siihen, että hänelle kuuluu… piispojen keskuudessa se johtoasema, joka hänellä on inhimillisen oikeuden perusteella.” Piispojen ja paavin välillä voi siis luterilaisen virkaopin mukaan vallita samanlainen suhde kuin pappien ja piispan välillä. Kummassakin suhteessa on kysymys ”aste-erosta”, joka on olemassa inhimillisen oikeuden perusteella.
Olennaisesti samansuuntainen on myös Lutherin ratkaisu, kun hän leikittelee inhimilliseen oikeuteen perustuvasta, oikein toteutuvasta paavin virasta: ”Oletanpa, että paavi lakkaisi väittämästä, että hän on ylin jumalallisen oikeuden nojalla eli Jumalan käskyn perusteella: pää, johon kaikki muut liittyisivät, olisi tarpeen varjelemaan mahdollisimman hyvin kristikunnan ykseyttä lahkoja ja kerettiläisyyttä vastaan. Sellaisen pään valitsisivat ihmiset ja ihmisten asiana ja vallassa olisi pään vaihtaminen ja poistaminen.”
Lutherin ja Melanchthonin kannalla on tärkeä ekumeeninen merkitys. Reformaattorit pitivät nimittäin ainakin teoriassa mahdollisena, että Rooman piispalle saattaisi kuulua sellaisia tehtäviä, jotka antavat hänelle erityisaseman muihin piispoihin nähden, ehkä myös jonkinlaisen ”pään” aseman siinä ruumiissa, jonka kristillinen kirkko muodostaa. Melanchthon oli tässä suhteessa toiveikkaampi, Luther pessimistisempi.
Lopuksi pyrinkin reformaattoreiden lähtökohtiin nojautuen kokeilunomaisesti etsimään sellaisia teologisia tulkintoja paaviudesta, jotka luterilaisen perinteen valossa voisivat olla mahdollisia ja jotka veisivät edes askeleen lähemmäksi näkyvää ykseyttä.
Ensimmäinen teologinen näkökohta, joka voisi puoltaa paaville erityisasemaa muiden piispojen rinnalla, on kirkon ykseys. Lutherin mukaan paavi voisi olla ”pää, johon kaikki muut liittyisivät”, eivät välttämättä, vaan ”vapaaehtoisesti”. Paavin tehtävänä olisi ”varjella… kristikunnan ykseyttä”.
Samoin kuin piispa omassa hiippakunnassaan ilmentää, symboloi ja suojelee kirkon ykseyttä, samoin voisi olla olemassa yksi piispa, jolla olisi vastaava tehtävä koko Kristuksen kirkon suhteen. Samoin kuin Suomen luterilaisen kirkon arkkipiispa on ensimmäinen vertaistensa joukossa, primus inter pares, ja luterilaisen piispainkollegion ja kirkolliskokouksen pää, samoin voisi Kristuksen yhdessä kirkossa olla yksi piispa havainnollistamassa ja ”varjelemassa” kirkon ykseyttä.
Tällaisella piispalla voisi olla jonkinlainen johtoasemakin piispojen keskuudessa, mutta ei välttämättä heidän ”ylitseen”. Hän ei olisi mikään omin valtuuksin esiintyvä puhemies eikä riippumaton pääjohtaja, vaan hänen tehtävänsä olisi ”varjella” kirkon hengellistä ykseyttä.
Toinen teologinen tekijä, jota paavin virka voisi osaltaan ilmentää, on kirkon jatkuvuus. Usein on epäekumeenisesti ajateltu, että roomalaiskatoliseen oppiin kuuluu ajatus viran jatkuvuudesta ja suksessiosta, kun taas evankelinen teologia painottaa tämän asemesta uskon (tai opin) jatkuvuutta. Kuten Juhani Forsberg on Luther-tutkimuksessaan osoittanut, tällainen vaihtoehto ei vastaa ainakaan Lutherin teologiaa. Tämä käy ilmi, kun tarkastellaan Lutherin käsitystä ”lihallisesta seuraannosta” (successio carnalis).
Yhtäältä Luther kyllä torjuu ajatuksen, että kirkon jatkuvuus perustuisi yksittäisten henkilöiden ”lihalliseen jatkuvuuteen”. ”Koska ’paavi ja hänen kannattajansa’ eivät usko evankeliumiin, ei vetoaminen apostoliseen suksessioon auta mitään.” Tällainen väärä suksessio perustuu pelkkään ulkonaiseen, ”lihalliseen” seuraantoon ilman hengellistä jatkuvuutta.
Toisaalta Luther kuitenkin edellyttää, että kristillinen usko aina ilmenee yhteydessä kirkon näkyvään historialliseen hahmoon ja sen vuoksi se välittyy aina tiettyjen konkreettisten henkilöiden kautta. Vanhan testamentin patriarkkojen luettelo osoittaa Lutherin mielestä Jumalan siunausta ja huolenpitoa kansastaan; aina on olemassa, ”henkilöitä, joiden keskuudesta kirkko ja sana voidaan löytää”. Forsberg tiivistää tämän Lutherin ajatuksen kirjassaan näin: ”Tosi kirkolla on ulkonaisesti tunnettavissa oleva suksessio, ja hengellisenä suureena sillä on aina myös ulkonaisesti näkyvä, ’ruumiillinen’ muotonsa.”
On itsestään selvää, että Luther omassa historiallisessa tilanteessaan sovelsi suksessio-ajatusta paaviuteen ensi sijassa kielteisessä merkityksessä; paavi oli tuolloisessa historian hetkessä turmellut aidon jatkuvuuden mahdollisuuden. Teologisesti ei kuitenkaan liene estettä sille, että myös Rooman piispan virkaa hoitavat henkilöt muodostaisivat ketjun, joka ilmentäisi kirkon näkyvää ja historiallista luonnetta.
Tällaista tulkintamahdollisuutta ei pidä turhaan pelästyä, mutta ei myöskään liioitella. Kysymyksessä on yksinkertaisesti vain sama ajatus, jota monet Suomen luterilaiset arkkipiispat ovat korostaneet sanoessaan olevansa piispa Henrikin istuimen nykyisiä haltijoita.
Yksi olennainen rajoitus tähän jatkuvuuden korostusmahdollisuuteen on kuitenkin tehtävä. Inhimillisen oikeuden perusteella valitun paavin ei luterilaisen tradition mukaan ole välttämättä oltava juuri Rooman piispa. Luther toteaa: ”Sellaisen pään ei tarvitsisi aina olla Roomassa tai muussa määräpaikassa, vaan se voisi olla siellä ja siinä seurakunnassa, mihin Jumala kulloinkin antaisi sopivan miehen.”
Samoin kuin Suomen luterilainen arkkipiispanistuin voidaan teoriassa siirtää Turusta esimerkiksi Lapualle, samoin yhden jakamattoman kirkon pää voisi periaatteessa toimia muuallakin kuin Roomassa. Mikään ei silti estäne ”vapaaehtoisesti” suostumasta siihen, että tätä ei-välttämätöntä, historiasta periytyvää ratkaisua voitaisiin kunnioittaa säilyttämällä se. Juuri yhdellä ja samalla paikalla palvellut ja palveleva piispuus voisi havainnollisesti ilmentää kirkon historiallisia juuria.
Kristillisen uskon historialliseen luonteeseen nimittäin kuuluu, että se välittyy vain konkreettisen historian kautta eikä minään yliluonnollisena, faktisesta tapahtumisesta irrallisena aatteena tai ihanteena. Tosiasiallisesti myös luterilainen kirkko on saanut apostolisen uskon vain sen historian välityksellä, johon myös Pietarin viran seuraaja kuuluu. Tästä johtuu, että paaviudella toisaalta inhimilliseen oikeuteen perustuvana, mutta toisaalta historiallista jatkuvuutta ilmentävänä traditiona hyvinkin voisi olla merkitystä Kristuksen kirkon ykseydelle ja jatkuvuudelle.
Luterilainen traditio ei siis aseta ekumeeniselle vuoropuhelulle sellaista ennakkoehtoa, että roomalaiskatolisen kirkon olisi heti alkuun luovuttava paaviudesta. Pelkällä olemassaolollaan paavius ei välttämättä ole kirkon ykseyden este. Pikemminkin luterilainen traditio toivoo uudistunutta paaviutta, joka palvelee evankeliumia ja joka luopuu sellaisista historian aikana kertyneistä painolasteista, jotka estävät evankeliumin vapautta.
[1] Yksityiskohtaiset lähdeviitteet Lutherin ja Melanchthonin kirjoituksiin olen esittänyt kirjassani Elävä dogma. Teologisia tutkielmia ja sovellutuksia. Suomalaisen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja, 155. Helsinki 1987. S. 84-93.