Ihmeellinen joulu

Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.

Joulu on juhlista tenhoavin. Sen magneettista vetovoimaa on vaikea loppuun asti selittää.

Luukkaan evankeliumissakin ”kaikki” ihmettelevät. Emme tiedä, ketkä näihin ”kaikkiin” kuuluvat, mutta paimenten sanat tempaavat mukaan laajenevan joukon ihmisiä. Lähellä lienee ollut monenlaista ihmettelijää, uteliaitakin. Yliluonnollisuudet kiinnostivat ja kiinnostavat.

Kristinuskossa ei kuitenkaan ole kyse mielikuvitusta ruokkivista taikuuksista eikä havainnon rajat ylittävistä outouksista. Ihmeen tarkoitus ei ole ihme sellaisenaan, vaan sen sisältö. Ihme osoittaa kohti Jumalaa ja tuo hänet läsnäolevaksi. Joulun ihme on Jumala meidän keskellämme.

Luukkaan mukaan ihmettelyn saavat aikaan ne paimenten sanat, jotka ovat todellisuutta Betlehemissä. Paimenten sanojen kuuleminen synnyttää hämmästelyä ja ihmetystä.

Paimenten sanat eivät ole vain sanoja. Vanhan raamatunkäännöksen mukaan paimenet puhuivat ”sanasta, joka oli tapahtunut”. He puhuivat todellisuudesta ja persoonasta, syntyneestä Vapahtajasta. Tässä oli ihmetyksen aihe. ”Sana joka on tapahtunut” on itsessään niin voimakas, että se synnyttää ihmettelyä. Usko on ihmeissään olemista.

Ihmettely herää myös Marian kätketyssä sydämessä. Englanninkielinen käännös sanoo, että Maria ”aarteisti” (treasured), siis piti aarteenaan kaikkea, mikä oli tapahtunut. Latinankielinen sanoo, että Maria ”konservoi” eli säilöi kaiken sydämeensä.

Mitä Maria teki aarteella, jonka hän kätki sydämeensä? Agricolasta alkaen suomalaiset Raamatut sanovat: ”tutkisteli”. Luther sanoo, että Maria ”liikutti” tapahtunutta sydämessään. Latinankielinen sanoo, että Maria ”piti konferenssia” sydämessään. Vanha mietiskelyn ja ihmettelyn teonsana on ollut ruminare, suomeksi mutustella, märehtiä.

Marian mietiskely ei ollut yleistä itseensä syventymistä. Hänen ajatuksillaan oli selvä kohde. Maria kätki sydämeensä ”kaiken, mitä oli tapahtunut”, oikeastaan sen ”sanan, joka oli tapahtunut”. Tärkeämpää kuin mietiskely on se, mitä tutkistellaan. Marian mietteiden kohteena oli koko joulun ihme: Jumalan Pojan syntymä, enkelien sanat ja paimenien todistus.

Ihmeellistä joulua toivottaa

Eero Huovinen