Piispa Teemu Laajasalon saarna Helsingin yliopiston avajaisjumalanpalveluksessa 5.9.2022 Helsingin tuomiokirkossa
âTĂ€llaisen luottamuksen Jumalaan on Kristus saanut meissĂ€ aikaan. En tarkoita, ettĂ€ kykenisimme ajattelemaan mitÀÀn omin pĂ€in, mitÀÀn mikĂ€ olisi perĂ€isin meistĂ€ itsestĂ€mme. MeidĂ€n kykymme on saatu Jumalalta, ja hĂ€n on myös tehnyt meidĂ€t kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain nĂ€et tuo kuoleman, mutta Henki tekee elĂ€vĂ€ksi.â
2. Kor. 3:4â6
Â
Arvoisa yliopiston johto, hyvÀt korkeasti oppineet kuulijat, dear university people, bÀsta universitetsfolk, Àrade festpublik,
tÀnÀÀn on hieno juhlapÀivÀ. Yliopiston lukukausi alkaa. Se on merkki uudesta opiskelu- ja työkaudesta, mutta se on myös merkki jalosta halusta ymmÀrtÀÀ ja kasvattaa, syventÀÀ ja sivistÀÀ tÀtÀ yhteiskuntaa ja tÀtÀ ihmiskuntaa.
Akateemisen tutkimuksen merkitys on erityisen tÀrkeÀÀ aikana, jolloin totuus on poliittista, asiantuntijuus kokemuksellista ja tieto suhteellista. Pyrkimys kÀyttÀÀ kaikki osaamisensa ja ajattelunsa elÀmÀn erittelylle on itsessÀÀn jaloa. Ja sitÀ te teette joka pÀivÀ. Maailman parhaaksi, kuten tÀmÀn Helsingin yliopiston iskulause kuuluu.
Akateeminen tutkimus ja siihen pohjautuva ymmÀrrys vaativat kÀrsivÀllisyyttÀ ja mielen lujuutta. TÀhÀn aikaan kuuluvat kiihkeys ja kiihkomielisyys haastavat tÀllaiset hyveet. Peukalon painalluksen pÀÀssÀ on loputon mÀÀrÀ oikeaa ja vÀÀrÀÀ tietoa. On helpompaa avata provosoiva kolumni kuin kÀvellÀ Aleksandriaan lainaamaan tieteellistÀ tutkimusta. On helpompaa pÀteÀ kinastelemalla TwitterissÀ kuin pÀtevöityÀ seuraamalla akateemista tutkimuskirjallisuutta.
***
Den akademiska vÀrlden prÀglas av ett kontinuerligt mÀtande och visande av kompetens. Redan innan universitetens dörrar har öppnats har ens förmÄga testats genom studentskrivningar och intrÀdesprov. PÄ universitetet Àr tentamina och lÀrdomsprov ett sÀtt att visa att man har förmÄga till expertis.
Yliopistoon kuuluu paitsi oppiminen myös oppineisuuden osoittaminen. On kilvoittelua suhteessa itseen ja on kilpailua suhteessa toisiin. Oppineisuutta mitataan – julkaisuja vertaisarvioidaan ja työnhakijoita ansiovertaillaan.
PÀÀstÀkseen siihen, missÀ olette tÀnÀÀn, edellytetÀÀn kyvykkyyttÀ. Tarvitaan kompetenssia ja kvalifikaatiota, siis kykyÀ ja muodollista kykyÀ.
Ansiovertailun ehtoina ja tunnusmerkkeinĂ€ pidetÀÀn perustuslain 125 §:n mukaisia yleisiĂ€ nimitysperusteita. Ne ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Tuota perustuslakia koskevassa hallituksen esityksessĂ€ todetaan, ettĂ€ âkyvyllaÌ viitataan yleisesti tuloksellisen tyoÌskentelyn edellyttaÌmiin henkiloÌn ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, jaÌrjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtaÌvien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin.â
***
Aika kauan ennen nykyisen perustuslakimme valmistelutekstejĂ€ on myös kirjoitettu kyvystĂ€. Apostoli Paavalin toisessa kirjeessĂ€ korinttilaisille, tuossa pĂ€ivĂ€n lukukappaleessa, jonka Veli Gabriel meille juuri aiemmin luki, sanotaan ihmeellinen lause: âMeidĂ€n kykymme on saatu Jumalalta.â MeidĂ€n kykymme on saatu Jumalalta. EnglanninkielisessĂ€ raamatuntekstissĂ€ Veli Gabriel luki sanan kyky kohdalla sanan âcompetenceâ, kompetenssi. Kun ihmisellĂ€ on kompetenssia, hĂ€nen ajatellaan voivan saavuttaa monia asioita.
PÀivÀn lukukappaleen vÀite tuntuu arkitodellisuudessa ja etenkin suhteessa akateemisen tutkimuksen tekemiseen epÀuskottavalta. MeidÀn kykymme on saatu Jumalalta? Miten niin, tekee mieli kysyÀ. Emmekö me opiskele, emmekö me hanki tietoa ja sivistystÀ juuri omin avuin ja itse? TÀssÀ salissa tiedetÀÀn, ettÀ jokainen kirjoitettu artikkeli ja jokainen lÀpi luettu lÀhde on oman kovan työn takana.
Apostoli Paavalin vĂ€itettĂ€ kyvystĂ€ Jumalalta saatuna voi ihmetellĂ€ myös omia ponnistelukokemuksia yleisemmĂ€llĂ€ tasolla. Eikö kyvykkyyden saavuttaminen ja joksikin tuleminen ole juuri koko kasvatuksen ja sivistyksen idea? Eikö eri kieletkin suoraan osoita tuon Raamatun vĂ€itteen vÀÀrĂ€ksi. Saksan kielen kasvattamista tarkoittavan sanan âerziehenâ kantasana on âziehenâ eli vetÀÀ, vetĂ€istĂ€ ja venyttÀÀ. Kasvattaminen on venyttĂ€mistĂ€ ja kasvaminen on venyttĂ€ytymistĂ€. Omilla kyvyillĂ€ tiedon oven auki vetĂ€isemistĂ€. PyrkimystĂ€ kohti jotain sellaista, mitĂ€ ihminen voi parhaimmillaan olla. HyvĂ€ kasvattaja, ohjaaja tai professori saa venytettyĂ€ oppilasta ja opiskelijaa pidemmĂ€lle kuin hĂ€n omin avuin yltĂ€isi. Eikö yliopistolaitos ole oikeastaan kykyjen venyttĂ€mislaitos?
TÀllainen omaan kykyyn liittyvÀ kilvoittelu on yhtÀÀltÀ innostavaa ja rohkaisevaa. Ihminen voi venyÀ moneen ja ylittÀÀ odotukset. HÀnestÀ voi tulla mitÀ vain. NÀinhÀn me pienille lapsille ja ehkÀpÀ vielÀ yliopiston ensimmÀisen vuoden opiskelijoillekin kasvatuspuheessamme sanomme. Sinusta voi tulla mitÀ vaan.
Avoimien mahdollisuuksien ÀÀneen sanominen voi rohkaista venyttÀytymÀÀn ja kurottautumaan yli omien rajojen.
Venymisen ja venyttĂ€ytymisen ajatus pitÀÀ sisĂ€llÀÀn kuitenkin myös toisen nĂ€kökulman. Se voi kertoa kasvavalle lapselle tai aloittelevalle opiskelijalle, ettĂ€ hĂ€n ei ole vielĂ€ tarpeeksi. âSinusta voi tulla mitĂ€ vaanâ, voikin muuttua kuulijan mielessĂ€ sanoiksi: âEt ole vielĂ€ riittĂ€vĂ€.â
Erziehen -kasvatuspuheen toisena puolena onkin piiloajatus siitÀ, ettÀ ihminen ei riitÀ sellaisena kuin on juuri nyt, vaan hÀnen on tultava joksikin muuksi. MitÀ, jos ei kykenekÀÀn saavuttamaan itselleen riittÀvÀÀ kykyÀ? MitÀ, jos kykyÀ ei ole tai kyky ei venykÀÀn riittÀvÀsti?
***
Saksan kielessĂ€ on myös toinen kasvatusta kuvaavaa sana erziehen-sanan lisĂ€ksi. Se toinen sana on âbildungâ. Bildung sanan kanta on sanassa bild eli kuva. Bildung on kuvankaltaiseksi tulemista, mutta myös kuvankaltaisena olemista. SillĂ€ viitataan Raamatun luomiskertomukseen ja ihmisen Jumalan kuvan kaltaisuuteen.
Jumalan kuvan kaltaiseksi tuleminen kertoo ensinnÀkin siitÀ, ettÀ kasvatuksessa, sivistyksessÀ ja tieteen tekemisessÀ tavoitteiden tulee olla ÀÀrettömÀt. Jumalaan vertaaminen on vertautumista kaikki inhimilliset mÀÀreet ylittÀvÀÀn. Kasvatuksessa, sivistyksessÀ ja tieteen tekemisessÀ tuleekin tavoitella suuria. PitÀÀ pyrkiÀ ylittÀmÀÀn mahdottomilta vaikuttavia esteitÀ. PitÀÀ pyrkiÀ rikkomaan ikuisilta vaikuttavia raja-aitoja. PitÀÀ tavoitella jotain, mikÀ on kaiken inhimillisen ymmÀrryksen tavoittamattomissa.
Samalla tulee tiedostaa, ettĂ€ tavoitellaan Jumalan kaltaiseksi tulemista, ei Jumalaksi tulemista. Jumalan kaltaisuus tarkoittaa omien inhimillisten rajojen ymmĂ€rtĂ€mistĂ€ ja niiden hyvĂ€ksymistĂ€. Sen hyvĂ€ksymistĂ€, ettĂ€ tavoitellessamme suuria saatamme silti saavuttaa vain vĂ€hĂ€n. Sen ymmĂ€rtĂ€mistĂ€, ettĂ€ kykymme on lahjaa ja lainatavaraa. âMeidĂ€n kykymme on saatu Jumalaltaâ.
Jos ajattelee kaikki kykynsÀ omaksi ansiokseen, saa se kuvittelemaan itsestÀÀn myös liikoja. Kaikkivoipaisuuden harha tekee tieteentekijÀstÀ haavoittuvaisen. HyvÀ tutkimuksen tekijÀ tunnistaa kykyjensÀ rajat. Moni meistÀ on saattanut tuoreena ylioppilaana ajatella olevansa viisaampi kuin vuosien tieteen tekemisen jÀlkeen. MitÀ enemmÀn tietoa saavuttaa, sitÀ enemmÀn tiedostaa sitÀ maailmassa olevan.
Martti Luther on kirjoittanut Ison katekismuksen esipuheessa papistolle: âSiksi pyydĂ€n vielĂ€ kerran kaikkia kristittyjĂ€, erityisesti pappeja ja saarnaajia, etteivĂ€t liian aikaisin esiintyisi tohtoreina ja kuvittelisi tietĂ€vĂ€nsĂ€ kaiken. — Ajan mittaan he kyllĂ€ joutuvat itse kauniisti tunnustamaan: mitĂ€ kauemmin ja mitĂ€ enemmĂ€n he harjoittavat katekismusta, sitĂ€ vĂ€hemmĂ€n he siitĂ€ tietĂ€vĂ€t ja sitĂ€ enemmĂ€n heillĂ€ siinĂ€ on oppimista.â
Genom att studera, forska och lÀra sig nytt blir vi aldrig dummare, det Àr sÀkert. Men att stÀndigt ta till sig ny information ger samtidigt en insikt om ens egna begrÀsningar. Den som vet mycket vet ocksÄ att det finns mycket mer som hen inte vet. Verkligt vetande gör oss ödmjuka.
When we understand that our gifts are literally a gift, given to us from Heaven, we understand that we ourselves can never be gods. We can never conquer the world or solve all the riddles of the world. But we also understand that we don’t need to. In the end, saving the world or saving humanity is not down to ouw knowledge, our abilites and our comptences.
Jumalan kuvan kaltaisuus tarkoittaa myös sitÀ, ettÀ ihmisen arvo ei ole mitattu hÀnen omassa kyvyssÀÀn, hÀnen omassa kompetenssissaan. TÀssÀ salissa on monta, jotka tietÀvÀt, kuinka raakaa, raskasta ja raastavaa jatkuva akateeminen mittaaminen ja ponnistelu on, ja millaisia kutsumustyön, uran, perheen ja mielen pettymyksiÀ ja tuhoutumisia yliopistolliset onnistumiset oheistuotteina synnyttÀvÀt. Jumalan kuvana jokainen ihminen on arvokas sellaisena kuin hÀn on. Ei sellaisena kuin voisi olla, vaan sellaisena kuin on. Ilman venymistÀ ja venyttÀmistÀ.
***
HyvÀt akateemiset kuulijat,
teillÀ on kykyÀ ja osaamista muuttaa maailmaa. Uuden lukuvuoden alussa haluan rohkaista teitÀ tavoittelemaan suuria. NÀkemÀÀn laajasti ja katsomaan kauas. KiittÀmÀÀn ja iloitsemaan lahjaksi saaduista kyvyistÀnne. Antamaan ne lÀhimmÀisen ja koko maailman parhaaksi.
Samalla rohkaisen teitÀ armollisuuteen. Luota siihen, ettÀ Jumalan kuvankaltaisuus toteutuu silloinkin, kun oma venyminen ei toteudu. Luota siihen, ettÀ Jumala nÀkee ihmisen Kristuksen kautta tÀydellisenÀ, silloinkin kun tÀmÀ maailma nÀkee vain keskinkertaisuutta. Luota siihen, ettÀ Jumala antaa ihmisille lahjojaan silloinkin, kun tÀmÀn maailman lahjat ovat loppuneet. Ja luota siihen, ettÀ Jumala haluaa antaa uusia mahdollisuuksia silloinkin, kun et enÀÀ edes itse usko niihin.
With these words, I wish you all a rewarding new university year.
MÄ Gud vÀlsigne Helsingfors universitet och alla som studerar och arbetar dÀr.
Aamen.