Biskop Eero Huovinens jordfÀstningstal i Helsingfors domkyrka 27.8.2011

Harri Holkeri var i sitt hjĂ€rta bĂ„de en nationell och en internationell man. Redan under hans ungdom var fosterlandet för honom ett Ă€lskat och vackert land. Detta arv hade han fĂ„tt hemifrĂ„n av sina förĂ€ldrar, samt Ă€ven genom intressen under unga Ă„r. KvĂ€llarna vid scoutkĂ„ren i Toijala brukade avslutas med den psalm som vi just sjöng ”HĂ€rlig Ă€r jorden, hĂ€rlig Ă€r Guds himmel”. Samma psalm sjöng ocksĂ„ ortens flickscouter, bland dem Liisa Lepistö, blivande maka.

HĂ€ngivenheten till det egna landet prĂ€glade Harri Holkeris tĂ€nkande och handlande. Aleksis Kivis dikt i hans dödsannons beskriver kĂ€nsligt vĂ€rdena i den finsknationella idĂ©vĂ€rlden. ”Mi autuus helmaas nukkua, sĂ€ unelmien maa, sĂ€ kehtomme, sĂ€ hautamme, oi Suomenniemi kaunoinen sĂ€ ijankaikkinen!” (Vad salighet att somna i ditt sköte, du vĂ„ra drömmars land, du vĂ„r vagga, du vĂ„r grav, du vĂ„rt alltid nya hopp, o Finland du sköna, du eviga)

Ett eget land var för Harri Holkeri en gÄva, men ocksÄ en förpliktelse. För det kÀra landets bÀsta mÄste man arbeta, sÄ att det skulle förbli gott för alla medborgare. Bland mÄnga andra viktiga vÀrden styrdes Harri Holkeris liv av just pliktkÀnslan. All förmÄga mÄste brukas för att bygga fosterlandet och frÀmja det gemensamma goda. NÀr landets intressen krÀvde det fick man inte och kunde man inte dra sig undan, Àven om följden av detta inte var popularitet eller bifall. De egna personliga preferenserna mÄste lÀggas Ät sidan. Krafterna mÄste koncentreras pÄ det som var viktigast med tanke pÄ helheten. Harri Holkeri visste att meningsfullheten i mÀnniskans liv grundar sig pÄ att vi finns till för varandra. Man mÄste vara redo att lyssna pÄ varandra och respektera Àven dem vilkas synsÀtt man inte sjÀlv kan omfatta.

För Harri Holkeri betydde pliktkĂ€nslan hĂ€ngivenhet och beredskap, Ă€ven personliga uppoffringar. Han hade stark kallelsemedvetenhet inför de uppgifter som han stod inför. MĂ„nga minns hur han ocksĂ„ inför svĂ„ra situationer sade: ”Nu mĂ„ste jag gĂ„â€.

FastÀn Harri Holkeri var finlÀndare var han ocksÄ synnerligen internationell. SÀrskilt under det senaste halvtandra seklet gav han sin erfarenhet och sitt kunnande till nytta för ett vÀrldsomfattande arbete, sÀrskilt pÄ Irland, i USA och Kosovo. Han sÄg och mötte mycken svÄr nöd, djup fattigdom, rubbad trygghet, krig och avsaknad av fred. Harri Holkeri hade redan i början av 1960-talet, dÄ han deltog i Finlands FN-delegations arbete, insett betydelsen av internationellt ansvar. DÄ han vid millennieskiftet stod inför nya förpliktelser öste han ur dessa tidiga erfarenheter och ur de grundlÀggande vÀrdena sitt eget livs. Till slut var det egna landet och vÀrlden ett och samma ansvarsomrÄde.

Harri Holkeri kĂ€mpade och tĂ€vlade framför allt med sig sjĂ€lv. Man skall leva som man lĂ€r. Han kunde i slutet av sitt liv med gott samvete anvĂ€nda aposteln Paulus ord: ”Jag har kĂ€mpat den goda kampen, jag har fullbordat loppet, jag har bevarat tron.”

Bland Harri Holkeris vÀrden var den kristna livssynen central. SÄsom andra finska mÀn var han försiktig med att öppna sig och förklara vad han menade med det. I viktiga linjetal var ordparet kristen livsuppfattning en Äterkommande central grundval, men nÄgot nummer gjorde Holkeri inte av det. Kanske det Àr sÄ att livets starkaste grundvalar Àr hemligheter och att de borde fÄ förbli sÄdana. Den heliga verkligheten bör fÄ förbli helig och det skall man inte tala för mycket om.

DÄ Harri Holkeri redogjorde för sina erfarenheter i Nordirland talade han om hur religionen kan bli en förödande kraft i konflikter mellan mÀnskliga gemenskaper och individer. Samtidigt bevarade han tilliten till att tron, och hans egna kristna tro, ocksÄ kan vara ett stöd mitt i kriserna.

SĂ„vĂ€l inom politik som inom tro gĂ€ller samma visdom som aposteln Paulus klĂ€dde i ord dĂ„ han skrev till romarna: ”Ty ingen av oss lever för sin egen skull, och ingen dör för sin egen skull.” Politiken, ekonomin, kulturen och vilket som helst av samlivets omrĂ„den förutsĂ€tter att man förstĂ„r att vi inte lever för vĂ„r egen skull. Om vi glömmer denna visdom och endast tĂ€nker pĂ„ vĂ„r egen stĂ€llning, dĂ„ har vi splittringens och konflikternas vĂ€g framför oss. VĂ€gen till fred börjar med att vi lĂ€r oss leva för varandras skull.

Aposteln Paulus ord uttrycker ocksĂ„ den kristna trons grundsanning. Den som lever för sin egen skull driver bort sĂ„vĂ€l frĂ„n sina medmĂ€nniskor som frĂ„n Gud. Samtidigt driver hon Ă€ven bort frĂ„n hopp och framtid. Paulus sĂ€tter inte sin tillit till mĂ€nniskans egna krafter, utan till Gud. DĂ€rför kan han mĂ€rkvĂ€rdigt lugn och obekymrad sĂ€ga: ”Om vi lever, lever vi för Herren, och om vi dör, dör vi för Herren.”

Den vars liv styrs av en kristen livssyn kan vara trygg ocksĂ„ mitt i de största förlusterna. Framtiden beror inte pĂ„ hur mycket jag sjĂ€lv orkar eller tror. Det Ă€r nog för oss mĂ€nniskor att vi litar pĂ„ Guds godhet och att vi glĂ€der oss över de gĂ„vor han ger, livet, detta land och vĂ€rlden, i sista hand av nĂ„den och förlĂ„telsen. Med hjĂ€lp av dem kan vi ocksĂ„ möta döden. Döden Ă€r för oss alla en tung realitet och en strĂ€ng lĂ€rare, men den hjĂ€lper oss ocksĂ„ att förstĂ„ vĂ„ra egna begrĂ€nsningar och kan ge oss det som psalmens ord utlovar, ”ett vist hjĂ€rta”.

FastĂ€n döden Ă€r oönskad och frĂ€mmande, Ă€r den ocksĂ„ porten till nĂ„got nytt. Mitt i all vĂ„r saknad kan vi med lugn och ro tĂ€nka som aposteln Paulus: ”Vare sig vi lever eller dör tillhör vi alltsĂ„ Herren. Ty Kristus dog och fick liv igen för att hĂ€rska över bĂ„de döda och levande.”

För nÀstan exakt tio Är sedan efter terrordÄdet i september 2001 höll Harri Holkeri ett tal i kyrkan i Ylistaro. Han avslutade det med Franciskus av Assisis bön som kan trösta och stödja Àven oss.

Herre, gör mig till ett redskap för din frid. HjÀlp mig att bringa kÀrlek dÀr hatet gror, tro, dÀr tvivlet rÄder, hopp, dÀr förtvivlan hÀrskar. HjÀlp mig att skÀnka förlÄtelse, dÀr oförrÀtt begÄs, att skapa endrÀkt, dÀr oenighet söndrar, att sprida ljus, dÀr mörker ruvar och bringa glÀdje, dÀr sorgen bor. MÀstare, hjÀlp mig att söka inte sÄ mycket att bli tröstad som att trösta, inte sÄ mycket att bli förstÄdd som att förstÄ, inte sÄ mycket att bli Àlskad som att Àlska. Ty det Àr genom att ge som vi tar emot, genom att förlÄta som vi fÄr förlÄtelse, genom att mista vÄrt liv som vi vinner det. Det Àr genom döden som vi uppstÄr till det eviga livet.